2016. gads kļuva par ienesīgāko sezonu Ibizas salas jauno laiku vēsturē. Pēc Baleāru salu tūrisma departamenta oficiālajiem datiem, 2016 sezonas laikā salu apmeklēja virs 7,5 miljonu cilvēku (kas ir vairāk, kā 3 Latvijas valsts iedzīvotāju skaits kopā, pēc 2016. gada apkopotajiemdatiem).

coupon-1391183311

7,5 miljoni tūristi. Septiņi ar pusi miljoni tūristu. 7.500.000 TŪRISTU, pavisam nelielā 542km2 salā. Tas ir aptuveni 1 miljons cilvēku vairāk nekā 2015. gadā, un tas ir viss tūristu skaits, kas pabijis Ibizā jaunajā tūkstošgadē. Visi mēģinājumi pielāgoties šādai masu invāzijai, izveidojot infrastruktūru, lai izvairītos no sociālā sabrukuma, neizdosies, jo sala ar savu 542 km2 teritoriju nav paredzēta tik daudziem tūristiem. Pēc tūrisma informācijas centra datiem, pašlaik ik mēnesi Ibizu apmeklē vairāk nekā 1,5 miljoni tūristi, desmit reizes pārsniedzot vietējo iedzīvotāju skaitu…Attīstība nevar turpināties bezgalīgi.

2010

Ibizas lidosta 2010. gads un Ibizas lidosta 2016

aeroport

Iespējams patiešām daudzi neticīgie, gandrīz dievišķi naivi domā, ka tik daudz cilvēku apmeklē šo salu dēļ tās šarma, skaistuma, perfektajām pludmalēm un unikālās naktsdzīves. Tomēr nāksies apbēdināt šo cilvēku masas, – galvenais iemesls, kāpēc tik daudzi cilvēki apmeklēja Baleāru salas pēdējo divu gadu laikā bija acīmredzams – otrā Vidusjūras pusē daudzviet notika karadarbība. Tomēr pastāv arī otrs faktors, kurš attiecināms uz salas straujo sadārdzināšanos aizvadītajos 3 gados un kam sākums meklējams vēl pēc 2008- 2009. gada krīzes. Sala pārdzivoja cilvēku samazināšanos kā krīzes sekas un virziens tika nolikts par labu salas transformēšānai –
par labu VIP modelim. Likmes pieauga, tāpēc, daudziem vietējiem uzņēmumiem nebija izvēles, lai pārskatītu tos. 2011. gads kļuva par jaunas ēras sākumu, kad salas vadošajā biznesa segmentā – klubu biznesa sfērā ienāca tūrisma monopolists Palladium Group, iezīmējot VIP modeļa ieviešanu visās salas struktūrās.

DSC_7211

No Klubu galvaspilsētas līdz – luxury kūrortam

“Ibiza no Klubu galvaspilsētas aizvadīto piecu gadu laikā ir pārtapusi par vienkārši vēl vienu izklaides meku, kopējot Miami un Las Vegasas biznesa modeļus. Kopš 2015.gada Ibizas jaunā osta – Marina Botafoch kļuvusi par Eiropas otru dārgāko kūrortu ostu, dārdzības ziņā atpaliekot tagad tikai no Montekarlo. Tieši virziens salas transformēšānai -par labu VIP modelim un vietējās ekonomikas sadārdzināšanās, kļuva par populārā Playa’den Bossa pludmales rajona transformāciju milzīgos apmēros. Space klubs un Playa’den Bossa pludmales rajons kļuva par Ibizas teju spēcīgāko identitātes zīmi. Pateicoties kluba Space popularitātei, tam apkārt esošā playa’den bossa pludmale savulaik ieguva līdzīgu slavu, kā Miami Collins Avenue. Jaunā tūrisma attīstības stratēģijas izstrāde ir secīgs turpinājums -playa’den bossa kopš 2015.gada ir kļuvusi par Spānijas dārgāko kūrortu pludmali, greznu un modernu kūrortu, kur ierastos party-people tūristus šortos nomainījuši vīri melnos kreklos ar rācijām un high-class automašīnas ielās ar VIP modeļu atbilstošu eskortu….

Milzīgas investīciju plūsmas kopš 2011. gada ir ļāvušas piesaistīt ASV izklaides industrijas interesi, galvenokārt ar daudzveidību naktsdzīvē, luxury hoteļiem, ievedot vairākas amerikāņu frančīzes, kā Hilton Group, Hard Rock Hotel (Pirmais Eiropā), vairāku kazino parādīšanos pilsētās un citām izklaides ekstrām. Šobrīd Ibizas cenas sasniegušas Franču Rivjēras kūrortu cenas un turpina augt.

Svetdiena

Ieejas cenas klubos kopš 2014. gada ir divkāršojušās. No (€40/50) līdz (€70/80) – 2017. gada jūlija mēnesī. Ibizai joprojām ir ļoti sezonāls raksturs, tomēr ievērojami ieguldījumi tika veikti kopš 2015. gada, lai sala darbotos pilnā darba režīmā 5 mēnešus, agrāko trīs mēnešu vietā.

amnesia (3)

“Spekulatīvais vilnis”

Pēc hoteļu asociācijas datiem šā gada jūnijā bija vērojams kritums 2% hoteļu aizpildībā (realitātē šis skaitlis ir daudz lielāks). Vidējā cena 2 ** hoteļos gada laikā trīskāršojusies (jūnijā cenas svārstījās diennaktī no 70 līdz 150 eiro). Cenu paaugstināšanās hoteļu sektorā kaitē salas tūrismam, par ko lielākie “režīma laikraksti” izvēlas noklusēt vai publicē iknedēļas avīžu romānus, ka viss ir ideāli un sala jūnijā bija pārpildīta.

Hoteļu asociācijas prezidents Juanjo Planells lēš, ka Ibiza kļuvusi par fancy dažādu veidu segmentos. “Mums jāiet uz greznību, bet nav jākļūst trakiem.” Tomēr high -season cenas norāda uz pretējo. Vidējā diennakts cena augustā viesnīcās svārstās vidēji no € 300 līdz € 400 euro. Apartmentu cenas jūlijā -augustā pieejams no € 300 līdz € 700 diennaktī.

ushuaia-beach-resort-ibiza4439_201412031100537867

Šķiet, ka Ibiza sāk pieskarties griestiem. Apņemšanās piedāvāt greznību ir savas robežas. Patiesībā – Ibizas “jaunā laikmeta” darbība negatīvi ietekmē salas tūrismu kopumā, kurā bez iemesla palielina cenas. Viens no iemesliem, kāpēc nodarbinātība samazinās salā ir neadekvāti augstās īres cenas sezonas strādniekiem (€ 700- € 900 par istabu) kā arī vietējo uzņēmēju piedāvātās “augstās cenas. Strādajošajiem vairs nav iespējams uzturēt sevi pie esošajām izmaksām, kas ir par iemeslu straujam nodarbinātības kritumam. Tirgus mūs brīdina un norāda, ka pēc dažiem gadiem “mēs redzēsim luxury dzīves spekulatīvā viļņa” rezultātus.

Tās dienas, kad vasaras sākumā visi nepacietīgi gaidīja, kad vasaras sezona sāksies, lai salu piepildītu ar dzīvi un dejām ir beigušās. Šīs dienas ir pagājušas. Dejot Ibizā ir cilvēkiem kļuvis pārāk dārgi. Arī dzīvot. Salas lētākais tūrisma rajons – San Antoni pilsēta, kuru cenu kāpums un formāta maiņas skārušas pagaidām vismmazāk, jau otro gadu izjūt kritumu naktsdzīves sektorā. Šai salas piekrastei re-brending vēl tuvojas tuvākajos gados.

“Visam iepriekš aprakstītajam seko cilvēka vēlme ne tikai augt daudzumā, bet arī “kvalitātē”, vismaz tiem, kuri saprot kvalitāti. Tas nenozīmē, ka lielveikalu ēdienu jānoformē “radoši” bet nedaudz jāpiedomā maksājot klubā
€12 par ūdens glāzi klubā vai €23 par kokteili: vai jūs tiešām domājat, ka varat to atļauties? Kvalitāte nozīmē, ka jūs izprotat rakstura būtību”, saka “Dub Ibiza” izdevējs Andreas Simons.

Guardia-Civil-Ibiza

Aizliegtās Dejas

Kopš 2008. gada, kad salā ar varasiestāžu pavēli oficiāli tika aizliegti after-party, likumi attiecībā pret tā saucamajiem after-hours un klubu darba laikiem mainās ik pēc diviem gadiem, tomēr pie kopīgā risinājuma, valdība ar klubu asociāciju joprojām nav nonākusi. Pakāpeniski Ibizā viens pēc otra tika aizliegti bezmaksas beach-pārtiji un dienas open air pasākumi, kuri no salas pirmsākumiem ir bijuši neatņemama daļa no Ibizas kultūras dzīves organisma. 2016. gadā ar “īpašu likumu” tika aizliegti pēdējie iknedēļas bezmaksas pludmales pasākumi populārajos Playa den Bossa pludmales klubos “Sands”, “No Name” un “Beach House”. Dejas Ibizā joprojām ir pieejamas, tikai par maksu € 60 līdz € 70, tūrisma monopolista Palladium Group piederošajā Ushuaia Beach Hotel pārsvarā pop-kultūras deju mākslinieku izpildījumā.

after-party

Pirmajā sezonas mēnesī naudas sodos par privāto mājas ballīšu organizēšanu, ko tautā dēvē par villa-pārtijām tika iekasēts € 84,000. Sant Josep pilsētas reģions Ibizā ir visizplatītākais nelegālajiem vill-pārtijiem, pret kuru īpašniekiem regulāri tiek celtas naudas sodu sankcijas, dažādu mājas izpriecu organizēšanā. Aizliegtie vill-pārtiji vienmēr ir bijuši aizliegtais auglis salas apmeklētajiem. Iespēja nokļūt dienas laikā slēgta formāta notikumā un redzēt starptautiska mēroga DJ-us, ir viens no lielākajiem notikumiem ikvienam salas viesim sezonā. Pēc pludmales un bezmaksas opena-air pasākumu izkaušanu salā par labu monetizētiem pasākumiem, policija un nacionālā gvarde (Guardia Civil) soda ikvienu, kura teritorijā vai privātmājā nesaskaņojot ar varasiestādēm dejo vairāk nekā 50 vai 100 cilvēku (atkarībā no teritorijas lieluma). Aizliegums uz bezmaksas dejām ir radījis cenu izaugumu uz ieejām klubos. Ibizas Top eventu ieejas maksa sasniedz šobrīd € 90/100.

ibiza_sananboat

Ibizas sala vienmēr ir atradusies transformācijā. Tā ir mainījusies, reizēm uz labo vieniem un slikto priekš citiem, un pat tad katra vērtējums paliks subjektīvs. Tomēr Ibizas tūrisma transformācija par labu VIP modelim ir pilnībā mainījusi salas kultūras dinamiku.

Pārmaiņas ir mūžīgā laikmetu pazīme. Krīze. Izmaiņas. Evolūcija. Risks. Pārkāpt robežas. Vai novilkt jaunas. Vai vismaz mācīties no izmaiņām. Tam visam ir evolūcijas pazīme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rakstā izmantots resurss: DIARIO DE IBIZA un Ibiza.Travel / Official Tourism en Ibiza

Teksts: Viktors Buda

Copyright (C) The Room.

————————————————————————————————————————————————————————–

Jebkāda teksta informācija, kas ir izvietota uz dotā saita, ir “THEROOM” īpašums. Izmantojot saita materiālus atsauce uz www.theroom.lv ir obligāta. Pilnīga vai daļēja materiālu izmantošana vai pārpublicēšana publiskajā telpā iespējama tikai ar rakstisko apstiprinājumu no www.theroom.lv

2009 – 2017 © /www.theroom.lv/